Thursday, December 3, 2009

Gambar2 Qurban 1430 di Gong Badak,Terengganu



Assalamualaikum wrt. wbt. Alhamdulillah sekali lagi Allah swt kurniakan kita peluang utk sama-sama kita menyambut Eidul Adha atau Hari Raya Qurban @ Haji.

Sedikit perkongsian dengan anda sekalian... Saya ditamatkan kontrak oleh KUSZA (sekarang UDM) pada 16/9/2004 kerana sebab-sebab yang saya telah ceritakan dalam coretan nostalgia yang lalu.Bermacam-macam aktiviti saya cuba lakukan untuk ikhtiar hidup termasuk takaful, belajar jual tanah secara kecil-kecilan kerana ketiadaan modal...terlibat dengan petronas carigali dan mengajar di platform (offshore); saban minggu saya naik coper di airport Kerteh untuk pakej 3 hari 2 malam di tengah laut sana. Akhirnya saya ke KL di Sri Kembangan.

Satu perkara yang saya tak pernah lupa ialah tentang usaha dakwah yang sudah menjaadi darah daging saya sejak di bangku sekolah lagi hingga kini. Ketika 8 tahun berkhidmat di KUSZA sebagai Imam merangkap felo Asrama pelajar di sana, saya sentiasa berinteraksi dengan semua orang. Semua golongan yang menjadi pelanggan masjid mengenali saya dan saya mengenali mereka walaupun tak semua nama saya ingat. Seringkali saya disapa oleh ramai orang yang saya sudah lupa namanya, tetapi tidak pada rupanya...mereka adalah makmum-makmum saya atau pelanggan-pelanggan saya di masjid selama 8 tahun ditambah 2 tahun kerana sebelum ke KUSZA saya bertugas di Masjid al-Muktafi Billah Shah (Masjid Ladang) sebelah Hospital Besar Terengganu.

Pengalaman itu amat mahal harganya, ia tidak boleh didapati dari sekolah maupun IPT. Ia adalah bisnes kita yang utama; iaitu berhubungan dan berinteraksi dengan manusia ramai seraya memberi yang terbaik, bukan meminta. 'Sebaik-baik manusia ialah mereka yang mampu memberi manafaat kepada manusia lain', sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi saw.

Sebab itulah sehingga ke saat ini pelanggan-pelanggan masjid saya dulu masih menangisi pemergian saya. Mereka masih bersimpati dan akan menagih khidmat saya bila saya ada kelapangan termasuk untuk sembelihan korban.

Jadi anda bagaimana? Jom lakukan yang terbaik dalam hidup ini sebelum Allah menjemput kita bertemu denganNya. Mari kita berdakwah ke jalan Allah dengan cara yang paling berhemat; iaitu dengan cara yang telah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah saw....








No comments: