بقلم: إسماعيل حامد
في ذكرى استشهاد الإمام البنا يطيب لنا أن نتذاكر بعضًا من حياته ومماته لتكون لنا عبرة على الطريق (لقد كان في قصصهم عبرة لأولي الألباب) (يوسف) هي وقفات سريعة تبين لنا كيف اختار البنا حياته وكيف اختار مماته؟ ومدى نجاحه في صناعة الاثنين معًا "الحياة والممات"، في رسالة واضحة لكل أبناء الدعوة والسائرين على الدرب والمقتدين بالحبيب المصطفى أن هذا هو سبيل أصحاب الدعوات.
Bersempena memperingati syahidnya Imam Al-Banna bagus bagi kita untuk mengkaji sebahagian dari kehidupan dan kematiannya agar dapat kita jadikannya sebagai pengajaran di sepanjang jalan ini (Adalah pada kisah-kisah mereka itu menjadi ibrah (pengajaran) bagi yang memiliki akal)_surah Yusof. Itulah pemerhatian selayang pandang yang dapat memberi pencerahan buat kita; bagaimana beliau memilih kehidupan dan kematiannya? Sejauhmana beliau telah berjaya dalam pembikinannya sekaligus "kehidupan dan kematian", di dalam misi yang jelas kepada semua pendokong dakwah dan mereka yang menjalani jalan ini serta meneladani Nabi SAW bahawa inilah dia jalan أصحاب الدعوات.
لقد اختار البنا رحمه الله أن يسير على خطى الحبيب صلى الله عليه وسلم والصحب الكرام بأن جعل حياته وقفًا لله تعالى وسيرًا على منهجه وشريعته وتبليغًا لدعوته وإعادة لخلافته في الأرض وتجديدًا لدينه في نفوس الناس ونهضةً بأمته من حياة التبعية للشرق أو الغرب إلى الاستقامة على الدين لتحقيق أستاذية العالم، فحمل على كاهله مسئولية إحياء الأمة من مواتها وهدايتها من ضلالها، ونشأ الإمامُ وبداخله هذه الفكرة، وسيطرت عليه ونمت وكبرت بداخله، كتبها في موضوع الإنشاء عند تخرجه فقال: "وأعتقد أنَّ خير النفوس تلك النفوس الطيبة التي ترى سعادتها في سعادة الناس وإرشادهم، وتعد التضحية في سبيل الإصلاح العام ربحًا وغنيمة" وكررها وهو يتحدث عن أمنيته: "أنْ أكون مرشدًا معلمًا إذا قضيتُ في تعليم الأبناءِ سحابةَ النهار ومعظم العامِ قضيتُ ليلي في تعليم الآباءِ هدفَ دينهم".
Sesungguhnya Al-Banna Rahimahullah telah berjalan mengikut langkah kekasihnya SAW dan para sahabat RA di mana beliau telah mewakafkan kehidupannya untuk Allah SWT, berjalan di atas manhaj dan syariat-Nya, menyampaikan risalah-Nya, berusaha mengembalikan khilafah-Nya di bumi, memperbaharui agama-Nya di dalam jiwa manusia serta membangunkannya bersama ummah dari kelekaan menjadi pengikut timur dan barat kepada beristiqamah untuk agama ini demi meraih أستاذية العالم (Order Baru Dunia). Maka beliau telah memikul tanggungjawab besar ini bagi menghidupkan ummah setelah mati, membawa hidayah setelah sesat. Imam Al-Banna membesar sedang dalam dirinya subur dengan fikrah ini, lalu menguasai segenap sudut kehidupannya. Imam menukilkan tajuk karangannya ketika graduasi, katanya: "Saya yakin bahawa sebaik-baik jiwa itu ialah jiwa yang melihat kebahagiaannya terletak pada kebahagiaan manusia dan menunjuk ajar mereka, jiwa yang bersedia untuk melakukan pengorbanan ke arah jalan pengislahan umum sebagai keberuntungan dan ghanimah". Beliau mengulanginya lagi ketika bercakap mengenai cita-citanya: "Bahawa saya akan menjadi مرشدًا معلمًا mursyid yang menjadi guru apabila saya menggunakan masa dalam mengajar anak-anak murid pada sianghari sepanjang tahun dan malamnya pula mengajar para bapa tentang tujuan agama mereka".
هكذا اختار ومنذ نعومة أظفاره أن يكون شغوفًا بدعوته حريصًا عليها ساعيًا لنشرها بين الناس، ففي طفولته اشتغل بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر والدعوة إلى الله، فأنشأ مع زملائه بالمدرسة بالبحيرة (جمعية الأخلاق الدينية)، وبعدها (جمعية منع المحرمات) و(دعاة الصباح) و(الإخوان الحصافية) وفي القاهرة أثناء دراسته الجامعية اعتمد أسلوب الدعوة عبر المقاهي، وكذلك في الإسماعيلية بعد تخرجه، حتى أسس جماعة الإخوان المسلمين وانطلق يجوب مصر فخاطب أمته قائلاً: "إلى الأمة الحيرى على مفترق الطريق, إلى كل مسلم يؤمن بالسيادة في الدنيا والسعادة في دار القرار,أقدم رسالةَ الماضيْ القويْ الملتهبْ إلى الحاضر الفتي المضطرب، وعده الحاضر الثائر للمستقبل الزاهر"، ولا زال صدى دعوته يدوي "إن الزمان يتمخض الآن عن كثير من الحوادث الجسام، وإن الفرص سانحة للأعمال العظيمة، وإن العالم ينظر دعوتكم دعوة الهداية والفوز والسلام لتخلصه مما هو فيه من آلام، وإن الدور عليكم في قيادة الأمم وسيادة الشعوب" وطاف بدعوته القرى والنجوع وخاطب بها الأمم والشعوب وراسل بها السلاطين والأمراء والملوك فقدم لهم الإسلام بشموليته وفهمه الوسطي المعتدل " الإسلام نظام شامل يتناول مظاهر الحياة جميعًا".
Demikianlah beliau telah memilih sejak kecilnya menjadi orang yang paling cemburu terhadap dakwahnya. Amat mengambil berat tentang dakwah dan sentiasa berusaha menyebarkannya di kalangan manusia. Ketika zaman kanak-kanaknya beliau sibuk melakukan kerja amar makruf dan nahi mungkar serta berdakwah kepada Allah, lalu ditubuhkan bersama teman-temannya sebuah sekolah di Buhairah (Persatuan Akhlak Beragama), setelah itu menubuhkan Persatuan Mencegah Mungkar, Persatuan Du'at Pagi dan Persatuan Hasofiyah. Di Kaherah ketika masih menuntut di Universiti lagi beliau giat mengadakan dakwah di kedai-kedai kopi. Di Ismailyah selepas tamat belajar beliau telah menubuhkan Jamaah Ikhwan Muslimin. Dari situ beliau telah mengadakan lawatan ke seluruh Mesir, lalu berpidato ummahnya seraya berkata: "Kepada umat yang kehairanan di persimpangan jalan, kepada setiap muslim yang beriman dengan kepimpinan di dunia dan kebahagian di akhirat negeri yang kekal, saya tujukan risalah silam yang masih kuat bercahaya ke realiti sekarang yang segar bugar, zaman sekarang yang bersemangat menjanjikan masa depan yang cerah gemerlapan..."masih utuh berkemandang kuat dakwahnya". Sesungguhnya kini zaman berlakunya isu-isu besar. Sesungguhnya peluang terhidang luas untuk kerja-kerja besar. Sesungguhnya dunia sedang memerhatikan dakwah kalian sebagai dakwah yang membawa hidayah, kejayaan dan kesejahteraan untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi. Dan sesungguhnya telah tiba giliran kalian untuk memimpin umat dan rakyat". Imam Al-Banna telah mengunjungi kampung-kampung dan pedalaman, berceramah kepada orang ramai, mengutus surat kepada para sultan, penguasa dan raja, mengajak mereka semua memahami kesyumulan Islam dengan kesederhaan dan berhemat" الإسلام نظام شامل يتناول مظاهر الحياة جميعًا".
فكان يعمل أكثر من عشرين ساعة لا يتعب ولا يجهد ولا ينام إلا قليلا، كان يسعي ويطوف ويذهب إلي كل قرية وكل نجع يفتش عن الشباب، ويحدث الشيوخ ويتصل بالعظماء والعلماء، فالتف حوله شباب الأمة ورجالها ونساؤها حتى بلغ أتباعه قرابة النصف مليون بعدما زار أكثر من 4000 قرية وأسس أكثر من 2000 شعبة لجماعته في كل ربوع مصر، إضافةً إلى 50 شعبة بالسودان و18 شعبة بدول العالم، وتقاطرت علي بيته الذي ينزل فيه وفود المسلمين من إندونيسيا وسيلان والهند ومدغشقر ونيجيريا والكاميرون وإيران والأفغان تتعرف عليه، وحارب الإباحية ووقف أمام حملات التنصير وواجه الأحزاب وجابه الأنظمة الفاسدة وخاض الانتخابات مرتين وجاهد المحتل البريطاني وعصابات اليهود، كل ذلك في فترة زمنية من العمر لا تزيد عن 20 عامًا؛ مما جعل حياته تتمثل دعوة ابن سينا: "اللهم ارزقني الحياة العريضة".
Imam Al-Banna bekerja lebih dari 20 jam tanpa penat dan letih dan beliau tidak tidur melainkan sedikit sahaja. Beliau berusaha mengelilingi dan berpergian ke setiap kampung dan setiap pedalaman mencari pemuda, bercakap dengan orang-orang tua serta berhubungan dengan para pembesar dan ulamak. Maka hasilnya berhimpunlah di sekelilingnya para pemuda daripada umat ini, lelaki dan perempuannya sehingga pengikutnya telah mencapai angka setengah juta selepas beliau menziarahi lebih dari 4,000 kampung, menubuhkan lebih dari 2,000 cawangan untuk jamaahnya di seluruh pelusuk Mesir, tidak termasuk 50 cawangan di Sudan, 18 cawangan di beberapa negara seluruh dunia. Rumahnya dikunjungi oleh rombongan kaum muslimin dari Indonesia, Sri Lanka, India, Madagaska, Nigeria, Kameron, Iran dan Afghanistan yang ingin mengenalinya. Beliau berusaha memerangi pornografi, berdepan dengan propaganda kristianisasi, berdepan dengan parti-parti dan pertubuhan-pertubuhan yang rosak, termasuk masuk menjadi calon piliharaya sebanyak 2 kali, berjuang memerangi penjajah British dan pengganas yahudi. Semua itu dilakukan dalam tempoh umurnya tidak lebih dari 20 tahun, menjadikan hidupnya seumpama doa yang telah diungkapkan oleh Ibnu Sina: "اللهم ارزقني الحياة العريضة" Ya Allah! Rezekikan untukku kehidupan yang panjang.
هكذا كانت صناعته للحياة وفق منهج دعوته القائم على أهداف محددة تبدأ ببناء الفرد المسلم فالبيت المسلم فالمجتمع المسلم فالحكومة الإسلامية فالدولة فالخلافة الراشدة على منهاج النبوة فأستاذية العالم، تلك الأهداف التي كان يقول غيره عنها أنها أضغاث أحلام، فكم من نفوس ضالة أرشدها ومن عقول جاهلة بصرها ومن لبس في الفهم أزاله ومن مفاهيم غائبة أوجدها ومن معان ميتة أحياها.
Demikianlah pembikinannya terhadap kehidupan ini berdasarkan manhaj dakwahnya yang berdiri di atas tujuan yang telah ditetapkan bermula dengan pembinaan individu muslim, rumahtangga muslim, masyarakat muslim, kerajaan Islam, negara Islamiyah, khilafah rasyidah mengikut manhaj Nubuwah sehingga ustaziyatul alam. Tujuan-tujuan yang dinyatakan itu seumpama mimpi-mimpi karut kepada orang lain. Berapa banyak jiwa yang sesat telah dapat diberi petunjuk, berapa banyak akal yang dungu/jahil dapat diberi cahaya hingga hilang kekeliruan pada kefahaman dan berapa banyak kefahaman-kefahaman yang hilang dapat dipulihkan kembali dan berapa banyak jiwa-jiwa yang mati dapat dihidupkannya..
وكما أتقن البنا صناعة الحياة أجاد أيضًا في صناعة الموت، فهو الذي قال: "إن الأمة التي تحسن صناعة الموت وتعرف كيف تموت الموتة الشريفة، يهب الله لها الحياة العزيزة فى الدنيا والنعيم الخالد فى الآخرة" ويعلمنا البنا أن صناعة الموت هي نفسها صناعة الحياة فيقول: "إذن كيف تصنع موتتك؟ أن تكون دائمًا على طاعة، أن تحسن استقبال الزائر الأخير في الدنيا، أن تجعل دنياك مزرعة لآخرتك، أن تتذكر الموت والبلى، أن تبني قبرك بالخيرات، وأن تترك دنياك على الصالحات، وأن ترضي ربك بالطاعات".
Sebagaimana Al-Banna bijak merancang untuk kehidupan, beliau juga sebenarnya bijak merancang untuk kematian. Beliau berkata: "Sesungguhnya umat yang bijak dalam merencanakan kematian dan mengetahui bagaimana untuk mati mulia, Allah akan mengurniakan untuknya kehidupan yang hebat di dunia dan kenikmatan yang kekal di akhirat". Beliau mengajar kita bahawa merencanakan kematian sama seperti perencanaan untuk kehidupan, katanya: "Kalau begitu bagaimana kalian merancang untuk saat kematian kalian sendiri? Iaitu hendaklah kalian semua sentiasa berada dalam situasi ketaatan. Hendaklah kalian membuat persediaan untuk menyambut tetamu terakhir di dunia ini (izrael). Hendaklah kalian jadikan dunia ini sebagai ladang bercucuk tanam untuk akhirat kalian. Hendaklah kalian sentiasa mengingati kematian dan saat kehancuran. Hendaklah kalian sediakan kuburan kalian dengan segala jenis kebaikan. Hendaklah kalian jadikan dunia ini dipenuhi dengan unsur kebaikan dan mencari keredhaan tuhan kalian dengan melakukan ketaatan".
بهذه الكلمات ربَّى البنا تلامذته وأتباعه في الجماعة المباركة، وصاغهم على حب الجهاد ونية الاستشهاد، وعلمهم أن هذه الدعوة لا تقبل إلا التضحيات العزيزة التي لا يحول دونها طمع ولا بخل، وأكثَر من ترديد الدعاء: "اللهم ارزقنا الموتة الطاهرة"، وسألهم: أتدرون ما الموتة الطاهرة؟ ثم قال لهم: "والله ما أراها إلا تلك.. وحزَّ بأصابع يده على رقبته، في مشهد تمثيليٍّ يجسِّد لهم الموتة الطاهرة بأنها التي تُقطع فيها الرقاب فداءً لهذا الدين، وجعل شعار الدعوة يختم بقوله " والموت في سبيل الله أسمى أمانينا".
Dengan kalimah-kalimah inilah Al-Banna mentarbiyah murid dan pengikutnya di dalam Jamaah yang berkat ini, lalu beliau cernakan kecintaan yang mendalam terhadap jihad dan memasang niat untuk mati sebagai syuhada' , dan mengajar mereka bahawa dakwah ini tidak menerima melainkan pengorbanan besar yang tidak boleh dihalang oleh perasaan tamak dan bakhil seraya sentiasa mengulangi doa: "Ya Allah kurniakan kepada kami kematian yang suci", dan bertanya mereka: "Tahukah kalian apa yang dimaksudkan dengan kematian yang suci? Lalu beliau menjawab: "Demi Allah, saya tidak melihatnya melainkan itu (syahid) .... Sambil diisyaratkan jari jemarinya ke arah lehernya sebagai gambaran betapa kematian yang suci itu yang akan memotong tengkok sebagai pengorbanan untuk agama ini....dan beliau telah menjadikan syiar dakwah diakhiri dengan ungkapan:" والموت في سبيل الله أسمى أمانينا".
وحينما حدث إخوانه عن عدة تحقيق الأهداف قال: "وقد أعددنا لذلك إيمانا لا يتزعزع، وعملا لا يتوقف، وثقة بالله لا تضعف، وأرواحا أسعد أيامها يوم تلقى الله شهيدة في سبيله"، هكذا أعد نفسه وهكذا أراده الله، وشاءت إرادة الله أن يكون الإمام البنا أول شهيد للدعوة على أرض مصر ليعطي النموذج العملي لدعوته في فن صناعة الموت، ولقي الله شهيدا في أول شارع شهد له بأول عمل دعوي في القاهرة (شارع رمسيس- الملك نازلي سابقا)، حتى قال عنه صاحب كتاب الرجل القرآني: "كان لا بد أن يموت هذا الرجل الذي صنع التاريخ وحول مجري الطريق شهيدًا، كما مات عمر وعلي والحسين، فقد كان الرجل يقتفي خطواتهم.
Ketika beliau berucap kepada ikhwan berkenaan beberapa objektif yang digariskan, katanya: "Sesungguhnya kami telah bersedia untuk itu dengan keimanan yang tidak berbelahbagi, dengan amalan yang tidak pernah terputus, dengan penuh kethiqahan kepada Allah yang tidak akan dihinggapi kelemahan, dengan ruh-ruh yang membahagiakan hari jiwa tersebut akan bertemu Allah sebagai seorang syahid di jalanNya". Demikianlah persediaan beliau buat dirinya dan demikianlah kehendak Allah. Allah SWT dengan iradahNya telah menghendaki bahawa Imam Al-Banna adalah pendakwah pertama syahid di bumi Mesir menjadi contoh praktikal bagi dakwahnya dalam 'seni pembikinan' kematian. Beliau menemui syahid di Jalan (1) yang menyaksikan aktiviti dakwah pertama di Bandaraya Kaherah (شارع رمسيس- الملك نازلي سابقا), hingga pengarang buku 'الرجل القرآني' menulis: "Memang lelaki ini padan menerima padah kematian sebagai syuhada' (Al-Banna) kerana lelaki ini telah menempa sejarah dan mengubah perjalanannya, seperti mati Umar, Ali dan Husain. Hasan Al-Banna telah mengikuti langkah-langkah mereka itu".
ولقد كان خليقًا بمن سلك مسلك أبي حنيفة ومالك وابن حنبل وابن تيمية مواجهةً للظلم ومعارضةً للباطل، أن تختتم حياته علي هذه الصورة الفريدة المروعة، التي من أي جانب ذهبت تستعرضها، وجدتها عجيبة مدهشة إنه كان يدهش الأجيال بختام حياته".
Adalah selayaknya bagi sesiapa yang ingin menuruti jalan yang telah dilalui oleh Abu Hanifah, Malik, Ibnu Hanbal dan Ibnu Taimiyah...dalam berdepan dengan kezaliman dan menentang kebatilan untuk berakhir hidupnya dengan cara yang sebegini unik dan hebat, cara yang walau bagaimana kalian bentangkannya, kalian akan dapati ianya amat mengkagumkan. Ianya telah mengkagumkan generasi-generasi (terdahulu) bagaimana hidupnya berakhir...
فلما مات كان غريبًا غاية الغرابة في موته ودفنه، فبعدما قتل ونقل للمستشفى وترك ينزف حتى الموت بها، نقلوه إلى بيته في جوف الليل ومنع أهل البيت من إعلان الفاجعة، وغسله والده وحده، وخيم على القاهرة تلك الليلة كابوس مزعج كئيب، فلم يصل عليه في المسجد غير والده، وما زالت صورة جنازته ماثلة أمام العين، الرجل الذي جدد لهذه الأمة دينها، والذي وصلت دعوته إلى مشارق الأرض ومغاربها، والذي كان يتبعه نصف مليون، ورغم ذلك يحال بينه وبين أتباعه أن يشيعوه، وتسير جنازته محمولة على أعناق النساء، في مشهد يحدث لأول مرة في التاريخ، وابنته الكبرى تتقدم أخواتها في حمل النعش وتردد: "فلتقر عينك يا أبتاه.. فإنا على الدرب سائرون.. ولئن حالوا بينك وبين أتباعك أن يشيعوك.. فعزاؤنا أن أهل السماء يشيعون معنا ما عجز عنه أهل الأرض".
Bila beliau meninggal, adalah suatu yang amat pelik berlaku kepada kematian dan pengkebumiannya. Selepas ditembak dan dibawa ke hospital, dibiarkan (pendarahan) tanpa dirawat hingga meninggal, jasadnya dibawa pulang ke rumah pada malam tersebut dan keluarganya dihalang dari mengiklankan kesedihan itu. Yang memandikannya ialah bapanya sendirian. Bandaraya Kaherah diseliputi malam yang kelam lagi menakutkan. Hanya bapanya seorang sahaja yang menyembahyangkannya di masjid dan jasadnya yang mulia masih tergambar di hadapan mata. Lelaki ini yang telah mentajdidkan untuk umat ini akan agamanya di mana dakwah yang diusahakannya sampai ke timur dan barat, diikuti oleh sejumlah setengah juta manusia. Pengikutnya yang begitu ramai tidak dibenarkan menghantarnya ke kubur. Jenazahnya diusung oleh para wanita dalam situasi yang tidak pernah berlaku dalam sejarah, anak perempuannya yang sulong mengetuai akhawatnya menguruskan jenazah dengan mengulang-ngulang: "فلتقر عينك يا أبتاه.. فإنا على الدرب سائرون.. ولئن حالوا بينك وبين أتباعك أن يشيعوك.. فعزاؤنا أن أهل السماء
يشيعون معنا ما عجز عنه أهل الأرض".
"Berbahagialah engkau wahai ayah.. Sesungguhnya kami pasti akan mengikuti jejak langkahmu.. sekalipun mereka menghalangmu dan pengikutmu dari menghantarmu ke perkuburan.. maka cukuplah bagi kami bahawa penghuni langit bersama kami mengiringimu ke tempat persemadian, apa tidak dapat dilakukan oleh penghuni bumi".
هكذا أتقن الإمام البنا صناعة الحياة وصناعة الموت، وهكذا تربت أجيال الدعوة الأولى، وهكذا نحن من خلفهم نستكمل مسيرة الدعوة، ملتفين حول فكرتنا بائعين الدنيا بالدين، واهبين ما بقي من عمرنا على الحق الذي تحملناه، ونتحمل التبعات والمسئوليات من أجله ونحن منتصرون، ونحن في شدتنا ونصرنا نهتف: "الله غايتنا، والرسول قدوتنا، والقرآن دستورنا، والجهاد سبيلنا، والموت في سبيل الله أسمى أمانينا".
Demikianlah betapa tekunnya Imam Al-Banna berusaha merancang kehidupan dan kematiannya. Demikian pulalah generasi-generasi pertama dakwah tersebut ditarbiyah. Demikianlah kita yang datang kemudian ini bertekad untuk menyempurnakan perjalanan dakwah ini. Dakwah ini dilingkungi dengan fikrah kita ini dengan menjual segala kepentingan dunia demi agama yang maha suci ini, seraya mengharapkan baki umur yang masih tinggal ini akan kekal bersama kebenaran yang kita tanggung. Kita sesungguhnya sentiasa bersedia untuk menunaikan tanggungjawab dan beban dakwah ini demi meraih kemenangan. Dan dalam suasana kesulitan, kesukaran dan kesakitan serta kemenangan yang kita yakini sentiasa melaungkan slogan:
"الله غايتنا، والرسول قدوتنا، والقرآن دستورنا، والجهاد سبيلنا، والموت في سبيل الله أسمى أمانينا".
فنم قرير العين يا إمامنا فإنا على الدرب سائرون، ودعوتك ترتفع بنورها في كل مكان.
Maka tidurlah dengan nyenyak wahai Imam kami semua, sesungguhnya kami akan meneruskan perjalanan ini dan dakwah mu tetap akan terjulang tinggi dengan cahayanya menyimbahi serta menyebar ke serata tempat dengan izin Allah SWT.....
No comments:
Post a Comment