Hukum Berdemontrasi
Soalan:
Wahai Syekh yang mulia, semoga Allah SWT menjaga syekh,
Assalamu'alaikum Warahmatullah Wabarakatuh..
Berilah fatwa kepada kami, semoga Allah SWT memberikan pahala
kepada syekh:
Komuniti Islam di tempat kami, di Selatan Sweden telah
membuat keputusan untuk melakukan muzhaharah (demonstrasi) sebagai bentuk
solidaritas terhadap rakyat Palestin, demo damai untuk menyampaikan suara kaum
muslimin kepada kerajaan Sweden agar memberi presser atau tekanan untuk
menghentikan pembunuhan terhadap anak-anak Palestin. Pertanyaannya: apa hukum
demonstrasi seperti ini? Sekadar untuk syekh tahu bahawa demo-demo seperti ini
berperanan besar dan berkesan dan menyampaikan suara kaum muslimin kepada para
ahli politik, agar mereka memberikan presser (tekanan) kepada pemerintahan
Zionis supaya mereka menghentikan pembunuhan terhadap anak-anak Palestin.
Berikanlah fatwa kepada kami, semoga Allah SWT memberikan
balasan kepada syekh dengan balasan yang lebih baik.
Jawapan:
Bismillahirrahmanirrahim
Segala puji bagi Allah, shalawat dan salam semoga tercurah
kepada Rasulullah, amma ba'du,
Semoga Allah SWT memberikan keberkatan kepada kalian atas
sambung rasa dan empati keimanan kalian yang agung, juga atas semangat kalian
untuk komitmen dengan hukum syari'at, baik saat bersemangat mengamalkannya
maupun saat berat mengamalkannya.
Adapaun tentang soalan yang berkaitan dengan keinginan
kalian untuk melakukan demonstrasi, sebagai bentuk solidaritas terhadap saudara
kalian di Palestin, jawapan yang kami boleh berikan adalah sebagai berikut:
Bahawasanya demonstrasi-demonstrasi dan cara-cara semisal
untuk mengekspresikan pendapat, juga cara-cara menyalurkan pengaruh lain demi
mempengaruhi pihak lain, semua ini adalah wasail (sarana) untuk menghantarkan
kepada ghayat (tujuan), dan dia bukanlah tujuan itu sendiri.
Jika demikian halnya, maka hal ini perlu dipandang dari dua
aspek, iaitu:
Pertama:
Aspek sarana yang dipergunakan dalam mengekspresikan maksud,
demi menggapai tujuan; adakah dia itu diperintahkan oleh syari'at, ataukah dia
itu mubah atau terlarang oleh syari'at.
1. Jika cara
itu diperintahkan oleh syari'at, tidak syak lagi bahawa cara itu dapat
dipergunakan, misalnya: berjalan untuk solat berjemaah di masjid, atau bekerja
untuk mendapatkan rezeki, atau melawat saudara-mara dan sanak saudara, atau
berdakwah .. dan semacamnya.
2. Jika cara itu dilarang oleh syari'at;
a. jika
larangan itu berkonotasi pengharaman, maka penggunaan sarana ini untuk mencapai
tujuannya, hukumnya adalah haram, walaupun yang dituju itu sendiri merupakan
sesuatu yang dituntut dan diminta oleh syari'at, misalnya: mencuri untuk
bersedekah, atau menabung dengan sistem riba dengan niat mendermakan wang riba
itu di pelbagai projek kebajikan, atau untuk membina projek plesiran di
negeri-negeri muslim, di mana dalam kawasan plesiran itu dipraktikkan pelbagai
aktiviti amoral, atau disitu dijual minuman keras, dan didatangkan di situ para
perempuan asusila .. maksudnya adalah perniagaan atau pelaburan .. dan
semacamnya, semua ini, tidak usah dilihat dan diperhatikan tujuannya, sebab
cara untuk mencapainya itu sendiri telah dilarang oleh syari'at.
b. Jika larangan
itu berkonotasi pemakruhan, maka penggunaan sarana itu hukumnya makruh pula.
3. Jika cara iu
hukumnya mubah (dibenarkan oleh syari'at, tidak diperintahkan dan tidak
dilarang), dalam hal ini, pandangan para ahli ilmu berbeza pendapat, ada yang
membenarkan, ada yang melarang.
Kalangan yang melarang berpandangan: wasail (sarana) itu
mesti ta'abbudi (perbuatan untuk mengekspresikan penghambaan kepada Allah,
diketahui hikmah dan rahsianya ataupun tidak). Kerana wasail itu bersifat
ta'abbudi, maka tidak dibenarkan melampaui nash (teks) atau dapat diqiyaskan
dengan yang ada nash-nya.
Pandangan yang benar - insyaAllah - pandangan yang
menyatakan:
a. bahawa
wasail, yaitu berbagai cara untuk mencapai maqashid (tujuan) sangatlah banyak
dan tidak terhitung,
b. Dan
bahawasanya hukum wasail didasarkan pada hukum maqashid-nya,
c. Dan
bahawasanya cara pandangan terhadap wasail adalah dari aspek: "Larangan
atau tidak?" Dan bukan dari aspek: "Diperintahkan atau tidak?".
Maksudnya: dalam hal wasail, cara pandang kita adalah:
"adakah syari'at melarang penggunaan wasilah ini atau tidak?" Dan
pembahasannya bukanlah berbunyi: "apakah syari'at memerintahkan penggunaan
sarana ini atau tidak?
Bahkan, dalam hal yang berkenaan dengan wasail cukuplah kita mencari tahu: "syari'at
memperbolehkannya atau tidak?", atau "syari'at dalam hal wasail ini
ada nash (teks) ataukah diam?".
Kedua:
Dari Aspek maqashid, sebab kita tidak dapat memberikan
jawaban atas hukum wasail sedetail yang di atas undang-undang yang berasingan
daripada Maqshud yang ditujunya, sebab telah menjadi ketetapan dalam kaidah
fiqih bahawa: wasail itu mengambil hukum yang sama yang dimiliki oleh maqashid,
oleh kerana itu:
Jika maqashid-nya merupakan sesuatu yang dituntut atau
diminta oleh syari'at, dan ghayah-nya itu sendiri merupakan sesuatu yang
diperintahkan, maka, demi mencapai ghayah itu hendaklah dipergunakan wasilah
yang tidak dilarang oleh syari'at .. misalnya: menolong dan membela seorang
muslim yang terzhalimi, adalah sesuatu yang dituntut secara syar'i untuk
diwujudkan. Dasarnya adalah firman Allah SWT:
وإن استنصروكم في الدين فعليكم النصر (الأنفال:
72)
Jika mereka meminta pertolongan kepadamu dalam (urusan
pembelaan) agama, Maka kamu wajib memberikan pertolongan. (QS Al-Anfal: 72).
Dan Rasulullah SAW bersabda:
مثل المؤمنين في توادهم, وتراحمهم, وتعاطفهم
مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى (متفق عليه).
Perumpamaan orang-orang beriman dalam saling mencintai,
saling menyayangi dan saling bersimpati adalah seperti satu tubuh; jika ada
satu anggota tubuh yang terkena duri, maka seluruh tubuh akan bertindak balas
dalam bentuk demam dan sukar tidur. (Hadits shahih muttafaqun 'alaih; lihat
Shahih Bukhari no. 6011 dan Shahih Muslim no. 2586).
Jadi, semua wasilah; lama (sudah ada semenjak zaman
salafus-salih), ataupun mustahdatsah (baru, belum ada pada zaman
salafus-salih), yang tidak dilarang oleh syari'at, yang diduga kuat boleh
mewujudkan maqashid (tujuan), yaitu menolong orang beriman, atau menghilangkan
kezaliman, atau meringankannya, maka undang-undang penggunaan wasilah ini
adalah Jaizah (dibenarkan), bahkan boleh jadi ma'murun biha(diperintahkan)
sesuai dengan tahap pengaruh yang ditimbulkannya.
Telah diketahui bahawa berbabagai bangsa di dunia ini
mempunyai cara yang berbeza-beza dalam mengekspressikan pandangannya, dan
syari'at tidak melarang penggunaan cara-cara itu. Juga tidak menghadkan para
pemeluk syari'at Islam untuk hanya mempergunakan sarana-sarana tertentu, dan
dalam hal ini, mereka-mereka yang mendakwa bahawa penggunaan wasail itu
dihadkan oleh nash tidaklah memilikihujjah (argumentasi), baik naqli maupun
'aqli, justru:
1. Maqashid
syari'ah dan kaidah-kaidah-nya,
2. Fakta dan
realiti sejarah kaum muslimin dari generasi awal umat ini
Menegaskan hal yang berbeza dari pandangan mereka yang
menyekat penggunaan wasail itu.
Jika demikian halnya, maka kami berpandangan bahawa tidak
ada larangan syar'i yang melarang diorganisasikannya acara-acara demonstrasi
dan pelbagai unjuk rasa untuk membantah pembunuhan yang terjadi pada
saudara-saudara kita di Palestin dan di tempat lain dari negeri-negeri Islam,
sebab hal ini merupakan adh'aful iman (keimanan yang paling lemah) dan aqallul
wajib (penuaian kewajiban minimal). Semoga Allah SWT memberikan pertolongan,
Dia-lah yang mencukupi kita, dan Dia-lah sebaik-baik Dzat tempat kita berpasrah.
Wallahu a'lam.
Sumber:
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&lang=A&Id=5843
No comments:
Post a Comment