Thursday, April 18, 2013

Memerangi Maksiat dan Kemungkaran Tanggungjawab Semua Orang Islam Tanpa Terkecuali


Terjemahan: UsTACZ
 
Definisi maksiat dan kemungkaran adalah semua yang dikategorikan oleh hukum syara’ sebagai haram dan rosak, ataupun sesuatu yang akal sihat menghukumkannya tidak baik. Memerangi maksiat dan kemungkaran tersebut merupakan prinsip asas lagi bijaksana dalam proses membina masyarakat sejahtera yang bersih dari unsur-unsur yang boleh membawa kepada kemunduran dan mengundang kemurkaan Allah SWT.

Maka, berdiam diri dari perlakuan maksiat dan mungkar adalah dosa dan maksiat juga. Allah SWT berfirman:

" لعن الذين كفروا من بني إسرائيل على لسان داود وعيسى بن مريم ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون  * كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه لبئس ما كانوا يفعلون "
 “Orang-orang kafir dari Bani Israel telah dilaknat melalui lisan (ucapan) Daud dan Isa putera Maryam. Yang demikian itu kerana mereka durhaka dan selalu melampaui batas. Mereka tidak saling mencegah perbuatan mungkar yang selalu mereka perbuat. Sungguh, sangat buruk apa yang mereka perbuat”.
(Surah al-Maidah: 78-79)


وعن حذيفة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال( والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أو ليوشكن الله عز وجل أن يبعث عليكم عذابا من عنده ثم تدعونه فلا يستجاب لكم ) رواه الترمذي وحسنه . ومعنى أوشك أسرع.

Daripada Huzaifah RA daripada Nabi SAW, sabda baginda: 
“Demi jiwaku di dalam genggamanNya, hendaklah kamu menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar atau Allah SWT mengirim untuk kalian azab daripadaNya, kemudian kamu berdoa pada ketika itu, tidak akan dimustajabkan bagi kamu”. 


Maka, Islam menuntut daripada setiap orang agar tidak hanya berpada dengan meninggalkan maksiat dan kemungkaran (untuk diri sendiri), bahkan dia wajib memeranginya dalam skop yang dia mampu, bermula dengan kaum keluarga dan seterusnya kaum kerabat terdekat, jiran tetangga, kawan-kawan di tempat kerja, di lorong-lorong dan di semua tempat berlakunya maksiat dan kemungkaran itu. Usaha ini hendaklah dilakukan sesuai dengan kaedah syara’  yang terkenal:

"أن النهي عن المنكر لا ينبغى أن يؤدى إلى منكرفضلا عن أن يؤدى إلى منكر أشد منه".

“Bahawa mencegah dari kemungkaran tidak seharusnya membawa kepada berlakunya kemungkaran yang sama, apatah lagi ia akan membawa kepada kemungkaran yang lebih dahsyat dari itu”.

Disiplin dalam menjalankan usaha Amar Ma’ruf dan Nahi Mungkar:

1. Mesti memiliki ilmu tentang ma’ruf yang diseru kepadanya dan mungkar yang dilarang darinya. Ia dikenali juga dengan Basirah. Allah SWT berfirman:

{قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي }يوسف 108
“Katakanlah wahai Muhammad, inilah jalanku. Aku menyeru kepada Allah di atas bukti dan hujah, saya dan orang-orang yang bersama saya”.

Pengajaran yang diambil daripada disiplin pertama ini bukan banyak dan sedikitnya ilmu yang dimiliki oleh seseorang. Imam Bukhari dan Tirmizi telah meriwayatkan hadis daripada Abdullah bin Amru bin al-As RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
" بلغوا عني ولو آية ".
“Sampaikan daripadaku sekalipun satu ayat”.

2. Berlemah lembut dan berkata-kata dengan perkataan yang lunak. Imam Muslim dan Abu Daud meriwayatkan daripada Aisyah RA bahawa Nabi SAW bersabda;

"إن الرفق لا يكون في شيء إلا زانه ولا ينزع من شيء إلا شانه".
“Sesungguhnya lemah lembut tidak berlaku atas sesuatu kecuali mesti ada nilainya, ia tidak dicabut dari sesuatu kecuali ada kebaikannya”.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول " من يحرم الرفق يحرم الخير "
وفي رواية " يحرم الخير كله " أخرجه أبو داود

Daripada Abu Hurairah RA katanya, saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang dihalang dari melakukan lemah lembut, dia telah dihalang dari melakukan kebaikan”.

وفي الآية { اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى، فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَّيِّناً لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى } 
طه 43 – 44 
Di dalam Surah Taha, Allah SWT memerintahkan Nabi Musa dan Nabi Harun alaihiwassalam dengan firmanNya:

“Pergilah kamu berdua (wahai Musa dan Harun) kepada Firaun itu, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Dan ucapkanlah kepada Firaun itu dengan ucapan yang lembut, mudah-mudahan dia ingat atau takut”.

Yang bercakap di sini sekarang tidaklah lebih baik daripada Musa dan Harun alaihimassalam, dan si yang ditargetkan dalam percakapan itu tidaklah lebih jahat daripada Firaun.

3. Mengkaji dari sudut maslahat dan mafsadah. Jika maslahat lebih besar dari mafsadah dalam isu menyuruh kepada ma’ruf dan mencegah yang mungkar, maka wajib dilaksanakan usaha amar ma’ruf dan nahi mungkar tersebut. Sebaliknya jika mafsadah lebih besar, maka tidak wajib diusahakan bahkan bolehjadi ia menjadi haram pula (Majmu’ Fatawa Ibn Taimiyah; Jilid 28, m/s 128).

Jika berlaku kekeliruan seumpama jika kamu berpendapat bahawa kemungkaran tersebut kemungkinan boleh berkurang dan ia (kemungkaran) akan terus kekal dalam jumlah tertentu atau kemungkaran tersebut akan melahirkan kemungkaran standing dengan yang telah ada; ketika itu ia termasuk ke dalam perkara ijtihadi, yang boleh diminta pandangan mereka yang memiliki kepakaran dan kebijaksanaan dalam isu berkaitan.


4. Menyampaikan menurut kemampuan dan kekuatan yang ada. Dimulai dengan memberi kefahaman kepada mereka yang jahil, kemudian memberi nasihat dan tazkirah dengan kalimah yang lembut. Diikuti dengan memberi nasihat hingga menjadikan seseorang itu rasa takut dan gerun terhadap Allah SWT ketika hendak melakukan sesuatu kemungkaran, kemudian memberi amaran dan ancaman, kemudian mencegahnya pula dengan tangan (kuasa) bagi yang memiliki kuasa seperti seorang ayah dalam rumahtangga, pemimpin di tempat kepimpinan masing-masing, begitulah seterusnya berdasarkan bidangkuasa yang dikurniakan oleh Allah kepadaNya.

(Rujukan;sumber dalaman IM) .... dengan sedikit olahan daripada penterjemah)

No comments: